Groeien is fijn, maar te snel is gevaarlijk. Hoe kan je dat vermijden?

U bent ondernemer, heeft een bedrijf opgericht, of dat van de vorige generatie overgenomen. U werkt veel en hard en, ook al zijn er eens pieken en dalen, de zaak draait goed.
U heeft de handen vol met klanten, projecten, het financieel beheer, het oplossen van dagelijkse problemen, en de gestage groei van het bedrijf.
U heeft bijgevolg geen tijd om stil te staan, maar u beseft dat het eigenlijk nodig is. En wel om twee redenen: u zou enerzijds de tijd willen nemen om te consolideren wat er tot op vandaag is opgebouwd, en anderzijds om te verbeteren of te vernieuwen voor de toekomst. Want u heeft o.a. ook begrepen dat een bedrijf leiden, in eerste instantie mensen leiden is.
U herkent zich in die situatie? Heel normaal. Iedereen gaat hier door, ook ik heb het meegemaakt. Nadat ik in ‘95 startte, heb ik jaren een hobbelig parcours gekend. Groei die telkens afgeremd werd door één of andere crisis. Conjunctuurgevoelige business heet dat dan. Tot het plots steil omhoog ging en we zelf werden gevraagd, vooral door grote ondernemingen. Super, alle hens aan dek dus, extra talent rekruteren, het werk gedaan krijgen…
Maar groeien in steile lijn houdt risico’s in. Ik leerde dat groeien in trappen veel verstandiger is. Een trap neem je trede per trede. Bij een tegenslag glij je bijgevolg niet meteen naar beneden maar val je terug op de vorige trede omdat je bijv. structuur hebt gegeven aan de organisatie en voor groeikapitaal hebt gezorgd. Daardoor heb je de draagkracht vergroot.
Ik koos er dus voor even stil te staan (terwijl de zaken bleven lopen natuurlijk). We hebben toen iemand aangesproken om ons hierbij te helpen. Hij coachte mijn team en samen tekenden we een plan uit. Gespreid over enkele maanden werkten we rond de organisatie, de processen, de bedrijfscultuur en de teams. We brachten structuur, ontwikkelden het personeelsbeleid, werkten aan de strategie, de waarden, enz.
Verhelderend en leerrijk was het, temeer omdat het hele proces zo goed aansloot bij wat wij voor onze klanten deden. Sindsdien zag ik sommige projecten door andere ogen, alles is immers met elkaar verbonden. Het is fijn om een klant te helpen zo’n trede te nemen.
Ik ben zelf ondertussen heel wat trappen op en afgegaan want wat geldt voor het naar boven gaan, geldt ook om naar beneden te komen.
Het is een nieuwe uitdaging geworden, helpen trappen bouwen door samen met de klant te werken aan de organisatie, de communicatie en de onderlinge relaties. Zo zorgen we er mee voor dat het bedrijf verder kan groeien en dat de mensen kunnen volgen.
Over groei hebben we overigens veel te vertellen. Wil u daar eens over van gedachten wisselen, makkelijk, stuur mij een mailtje peter.baetens@idilio.be of bel mij meteen op 0475/45.11.08.